Al decennia lang leggen wij de wereld om ons heen vast, d.m.v. fotografie. Herinneringen aan momenten die we hebben beleefd maar ook van plekken waar we zijn geweest. We creëren met deze foto’s een nieuw beeld van de werkelijkheid. Deze door de mens gemaakte beelden inspireren mij om mijn eigen versie van de werkelijkheid te maken. Hierbij laat ik mij vooral inspireren door onvolkomenheden, toevallige moment opnames, onbestemde plekken, onbedoelde elementen in de foto’s, de belichting die net niet klopt. De vervreemding die dit oplevert probeer ik in mijn werk te verbeelden.
Tijdens het werken laat ik de foto steeds meer los, de foto is het uitgangspunt maar hoeft niet het eindresultaat te zijn. Ik begin vaak met acrylverf maar ik gebruik ook potlood of krijt. Als laatste laag breng ik het fotografische element aan in het werk door middel van zeefdruk. Doordat de foto niet exact 1 op 1 klopt met mijn onderlaag ontstaat er een extra vervreemding in het beeld. Het uiteindelijke werk kan fotorealistisch zijn maar kan ook neigen naar abstractie. Het is juist dit contrast dat ik zoek in mijn werk.
We have been recording the world around us for decades, using... photography. Memories of moments we have experienced but also of places we have been. With these photos we create a new image of reality. These man-made images inspire me to create my own version of reality. I am mainly inspired by imperfections, coincidental snapshots, indeterminate places, unintended elements in the photos, the lighting that is just not right. I try to depict the alienation that this produces in my work.
While working I increasingly let go of the photo, the photo is the starting point but does not have to be the end result. I often start with acrylic paint, but I also use pencil or chalk. As a final layer, I apply the photographic element to the work by means of screen printing. Because the photo does not correspond exactly 1 to 1 with my underlay, an additional alienation is created in the image. The final work can be photorealistic but can also tend towards abstraction. It is precisely this contrast that I look for in my work.
Edwin Emmens (1971, Assen)
Woont en werkt in Amsterdam ( atelier bij Grafisch Collectief Thoets, Nassaukade 321)
Opleidingen
1992 - 1996 kunstacademie St. Joost, Breda Grafiek
1991 - 1992 leraaropleiding tekenen, Hogeschool van Rotterdam
Exposities
2025 pop-up print gallery #3 ndsm fuse amsterdam
2025 Huntenkunst ulft
2024 kunstwechsel siegen
2024 magnifiek beurs Arnhem
2024 Huntenkunst ulft
2023 kunstwechsel siegen
2023 open weekend Thoets amsterdam
2022 kunstwechsel siegen
2022 Pop-up print gallery #2 amsterdam
2021 binnenste buiten kunstroute WGKUnst amsterdam
2021 International print mail art project amsterdam
2020 Kerst sale wgkunst amsterdam
2020 kunstwechsel siegen
2019 Kunstwechsel Siegen
2019 Pop-Up-Print Gallery #1 Amsterdam
2019 Galerie Mozaïek Zuidlaren
2018 Kunstwechsel Siegen Duitsland
2017 Kunstwechsel Siegen Duitsland
2017 Grafisch Atelier Alkmaar Alkmaar
2017 Museo Universidad Belem Argentinië
2016 Kunstwechsel Siegen Duitsland
2016 Art West Amsterdam
2015 Kunstwechsel Siegen Duitsland
2015 Art West Amsterdam
2015 Grafiek manifestatie 'GAA Drukmaken 2015' Alkmaar
2015 Grafiek West bij WGKunst Amsterdam
2013 Bagagehal Loods Grafiek manifestatie Amsterdam
2011 Kunstenhuis Westerpark Grafiekwest Amsterdam
2004 Kickz Galerie Den Haag
2003 Kickz Galerie Den Haag
2003 De Grafiekgarage Kampen
2003 Galerie Retort Amsterdam
2002 De Sigarenfabriek Delft
2001 Art Angels Amsterdam
2000 De Bagagehal Thoets en Vergelijk Amsterdam
2000 Galerie Deel 2 Gees
2000 Galerie Retort Amsterdam
1998 Heidemij Aannemers Hoofddorp
1997 Art Angels Diemen
1997 Kunststation Leerdam